Van Haberlerim

  1. Anasayfa
  2. »
  3. Dünya
  4. »
  5. Kuzey ve güney savaşta Orta Koridor yükselecek

Kuzey ve güney savaşta Orta Koridor yükselecek

SoleKinG SoleKinG -
8 0

Recep ERÇİN

Çin, Nesil Yol İnisiyatifi ile deniz yolu lojistiği­nin bir kısmını demir­yoluna kaydırmayı hedefledi. Bu kapsamda Rusya üzerin­den geçen Kuzey Koridoru iş­lerlik kazandı. Vakitle yılda 19 bin trenle, 1 milyon kontey­ner taşır hale geldi. Bir yandan da deniz yolu ile güney korido­ru ilerliyor. Buna rağmen Orta Koridor beklenen etkiyi yara­tamadı.

Avrupa ve Çin arasın­daki dış ticaret hacmi Avrupa Komisyonu’nun açıkladığı ve­rilere nazaran 2024 prestijiyle 731,1 milyar euro ve Avrupa ülkele­ri, Çin’e 304,5 milyar euro açık verdi. Potansiyel yüksek ancak lojistikte badireler baş gösteri­yor. Ukrayna Savaşı’ndan beri Rusya üzerinden geçen Kuzey Koridorunda fiyatlar artarken müddetler uzadı. Güneydeki deniz yolunda da korsanlar, bölgesel çatışmalar vd. nedenlerle ak­samalar oluyor. Altyapı yüzün­den bugüne kadar hacim olarak düşük kalan Orta Koridor ise şu günlerde Çin için inançlı li­man olmaya aday.

İlk amaç yılda bin trene ulaşmak

Bu fırsatı kıymetlendirmek isteyen ve Orta Koridor üze­rinde nakliyecilik yapan Türk şirketi Pasifik Eurasia ma­yıs ayı içerisinde gerçekle­şen Ulaştırma ve Altyapı Ba­kanı Abdulkadir Uraloğlu’nun Çin temasları kapsamında Çin devlet demiryolları şirke­ti China State Railway ile gö­rüşmeler yaptı. Bundan sonra bir dizi işbirliği gündeme geldi.

Bu gelişmeleri aktarmak üzere evvelki akşam Pasifik Eurasia yöneticilerinin de iştirakiyle bir basın sohbet toplantısı dü­zenleyen Pasifik Holding Yö­netim Kurulu Lideri Fatih Erdoğan, “China Railway’in iş­tiraki China Railway Interna­tional Multimodal Co. Ltd. ile Çin-Türkiye-Avrupa sınırında 17 Haziran 2025 tarihli Ulus­lararası Konteyner Taşımacı­lığı Kontratı imzalayan Pa­sifik Eurasia, bu muahede kap­samında başlangıçta yapacağı 10 blok tren seferinin ardın­dan tertipli olarak devam ede­cek olan blok tren seferleri ile birinci etapta yıllık bin tren hedefi­ne koşacak” dedi.

Haftaya yeni muahedeler açıklanabilir

Erdoğan, 27-29 Haziran ta­rihlerinde Ulaştırma ve Altya­pı Bakanlığı’nın düzenlediği, Cumhurbaşkanı Recep Tay­yip Erdoğan’ın açılışını yapa­cağı “Küresel Ulaştırma Kori­dorları Forumu 2025” kapsa­mında da Çinli muhatapları ile stratejik pahaya sahip yeni an­laşmalar imzalamayı hedefle­diklerini lisana getirdi.

2019’dan bu yana Çin, Türk Cumhuri­yetleri, Kafkas ülkeleri ve Av­rupa ile yaptıkları anlaşmalar­la Orta Koridoru geliştirmeye çalıştıklarını anlatan Erdoğan, “Muhataplarımıza şunu anlat­tık; Orta Koridor lakin Türki­ye’nin sahiplenmesi ile olur.

Devlet sahipleniyor. Nesil Yol İnisiyatifi, jeopolitiği değiş­tirdi. Hem kuzey hem güneyde yaşananlar lojistik güvenliği­ni tehdit ediyor. Bu Orta Kori­dor’un potansiyelini ortaya çı­kardı zira makul istikrar gü­den ülkeler üzerinden geçiyor. Çin devletinin de son bir yılda bu noktaya geldiğini söyleyebi­liriz. Yaptığımız ziyarette Çin tarafının hazır olduğunu gör­dük. Bu süreç artık Orta Kori­dorun yükselmesi basamağına geldi” diye konuştu.

‘Türkiye sahiplenmezse olmaz’ dedi, takviye istedi

Savaşların Orta Koridor’un değerini daha da artırdığını lisana getiren Erdoğan, şunla­rı anlattı: “Çünkü güneyde de karışıklık artıyor. Kuzey baş­ta süratli idi. Savaş nedeniyle Çin’den Belarus’a 15-20 gün olan tedarik mühleti 40-53 güne çıktı. Uygunlaşması de beklenmi­yor. Buna karşın geçen yıl 19 bin tren ve 1 milyon konteyner taşındı. Ukrayna Savaşı bitse bile Avrupa’nın Rusya’ya tav­rının değişmeyeceği aşikâr ol­du. Orta Koridor konteyner başına kuzeye nazaran 500-1000 dolar avantajlı.

Süre olarak da 25-35 günde tedarik sağlanı­yor. Daha da hızlandıracağız, şu anda emekleme aşamasın­da. Orta Koridor’da yıllık 300 tren var. Türkiye’nin sahip­lenmediği bir Orta Koridor’da yük Karadeniz limanlarına iniyor. Oradan gemiyle geçe­rek nasıl büyüyebilir ki? Çinli muhataplarımıza uzun uzun anlattık. Orta Koridor, ku­zey üzere bir büyük sınır olacak­sa Türkiye olmadan olamaz. Çin demiryolu koridorların­da gelişebilmesi için sübvanse ediyor.

Bana taşıma suyla de­ğirmen döndürmek üzere gel­di fakat Çin, dünya üretiminin yüzde 30’unu yapıyor. Çin için en büyük risk ürettiği eseri sevk edememek. Bu sevkiya­tı yapamazsa içine çökebilir. Devletin öteki gelirlerinden buna hisse ayırıyorlar. Bu süb­vansiyonları net bir halde is­tedik. Türkiye üzerinden gi­den trenlere çıkartın bunları siz üstünüze düşeni yapın biz de sahiplenelim dedik.”

“Karadeniz’de yol için toprak vermeyen ayıplanır”

Orta Koridor’da hacim artarken Çinliler raflarında Türkler’in yerini kapar mı? Neden kuzey ve güney problemli ile yolu ortadan açalım? Bu soru Fatih Erdoğan’a soruldu. Erdoğan şunları anlattı: “Yol mutlaka çift taraflıdır ve yol medeniyettir. Arsa, toprak bizim Karadeniz’de kıymetlidir fakat yol geçince yer vermemek ayıptır. Çin ile Avrupa ortasında bu ticaret olacak sizin onu kapatmaya gücünüz yetmez.

Bu lojistik Türkiye üzerinden oluşursa siz daha güçlü olarak masaya oturuyorsunuz. Orta Asya’da siyasi ve ticari bağlarınızı yüksek düzeye taşıyorsunuz. Bütün kara coğrafyasını Akdeniz’e açabiliriz bunun da demiryolu ile olmasını bekleriz. Çinli şirketlerin Türkiye’ye yatırım yapması Çin devletince teşvik ediliyor, Türkiye de bunu istiyor. Satış yapmak yerine bize yatırım yapın, direkt yatırımları artırın, ticarette negatif istikrar biraz dengelensin isteniyor.”

“Çin’in altyapısını görünce ağzımız açık kaldı”

Çin demiryolu yetkililerinin Türkiye’ye gelip altyapı potansiyelini gördüklerini ve “Kuzeyde çok daha sorun vardı. Orta Koridor’un çok süratli formda kuzeyin düzeyine geleceğine inanıyoruz” dediklerini aktaran Fatih Erdoğan, “Biz de Çin’in demiryolu altyapısını görünce ağzımız açık kaldı, çok büyük!” sözlerini kullandı.

Orta Koridor nasıl işliyor?

Çin’den yola çıkan tren Kazakistan üzerinden Hazar Denizi’ne geliyor. Buradan Azerbaycan’a oradan Bakü- Tiflis-Kars çizgisi ile Türkiye içlerine geliyor bir kısmı ülkede kalıp bir kısmı buradan da Avrupa’ya gidiyor. Kars- Sivas çizgisinde yapılacak iyileştirmeler, Zengezur geçişinin açılması ki Fatih Erdoğan’ın aktardığına nazaran Ermenistan olağanlaşmaya çok istekli, Marmara’nın kuzeyinden gelip Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinden geçecek demiryolu ve kimi birkaç düzgünleştirme ile Orta Koridor’un kapasitesi katlanacak.

Kaynak: Dünya

İlgili Yazılar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir